Verslag 2003

USA2003-1 USA2003-2 USA2003-3 USA2003-4 USA2003-5 USA2003-6 USA2003-1 USA2004-01 USA2003-5

Week van 9 tot 16 augustus 2003

Zaterdag 9 augustus

In de namiddag heb ik me geamuseerd met het bouwen van een vijvertje, een zwembadje voor de hond.

’s Avonds gingen Anne-Mie, de kinderen en ik naar …

een verjaardagsfeestje dat gehouden werd tijdens de baseballwedstrijd van de Chattanooga Lookouts tegen de Birmingham Barons.

Dubbel genieten dus.

Het verjaardagsfeestje van Savanna, 4 jaar werd dit dochtertje van Randy en Paula, verliep zoals een traditioneel Amerikaans verjaardagsfeestje.

Er was taart, popcorn en pindanoten, alle mogelijke frisdranken en de klassieke gebruiken.

Savanna moest het snoep uit Scooby Doo kloppen …

en dan kon iedereen snoepjes rapen. Verder werden geschenkjes uitgepakt, …

Terwijl de kinderen in het paviljoen konden snoepen, spelen en cartoons kijken, waren de volwassenen meer geboeid met het baseball-game.

Het was al redelijk laat toen het game afgelopen was.

Wie er gewonnen heeft?

De Chattanooga Lookouts!

Zondag 10 augustus

Het begon lekker warm. Maar in de namiddag brak er een hevig onweer los. Het stormde serieus, bliksemschichten en donder wisselden elkaar af. Het goot buiten. De dakgoten konden het water niet verwerken. Hagelstenen kletterden op het dak.

Wij dus binnen zitten, pc en alle elektronische apparaten van het stroomnet gehaald. Je bezig houden zonder tv of pc of radio is raar als je anders gewend bent.

Na een uur was het ergste voorbij en konden Claudio en ik buiten gaan kijken of er schade was.

Al bij al viel alles nog goed mee. Hier en daar een noodgreppeltje gemaakt om het water te laten afvloeien. Het werk aan het dak en de drainagebuis van vorige week bleek effectief te hebben geholpen. Alleen Daisy zag er triest uit, zo nat dat ze was. Maar gelukkig is het een labrador, en die houden van water.

We zijn ook een tijdje bezig geweest met het maken van foto’s, en het ontwerpen van een kerstkaartje voor alle familieleden en kennissen van de familie Leyssens. Maar daar mag ik verder niets over kwijt, dat zou de verrassing bederven.

Enkele uurtjes na de storm konden we terug genieten van stralend weer, en muskieten.

’s Avonds dan maar dit dagboek bijgewerkt.

Maandag 11 augustus

Terug eens wat vroeger opgestaan, want zodra Claudio terug was van het werk gingen we naar …

Na ongeveer anderhalf uur rijden arriveerden we in Atlanta aan de zoo.

Als je de wandeling wil meedoen, kan je het plan van de zoo afdrukken.

Het is een hele mooie zoo, met vele mogelijkheden. Mooi ingericht. En typisch Amerikaans met een Mc Donalds in de zoo. Deze zoo is speciaal omdat hier vele ‘inwoners’ zijn die hier geboren zijn. Hun leuze is “We’re always expecting”. Er wordt hier ook heel veel onderzoek gedaan naar de habitats van de dieren en vele pogingen ondernomen om bedreigde diersoorten hier te ‘kweken’.

Een fotoreportage …

De zoo sloot redelijk vroeg (5 uur pm). Dus hadden we nog tijd om het gebouw naast de zoo te gaan bezoeken: het Cyclorama.

Eerst wat rondgelopen in het museum en dan kregen we een film te zien: een fragment uit de burgeroorlog, over de noordelijken die Georgia binnentrokken en de zuidelijken verdreven naar Atlanta. Daar stopte de film want het verdere verloop van de slag om Atlanta kregen we te zien in het Cyclorama.

Het cyclorama is een grote ronde hal. Tegen de wand hangt 1 groot schilderij dat de hele wand vult – er is geen begin en geen einde aan het schilderij. Wij zaten in het midden op een tribune die ronddraait. Via lichtspel en klank werd de inhoud van het schilderij verteld: The Battle of Atlanta.

Waar het schilderij de bodem raakte, was een overgang gemaakt met figuren en voorwerpen, je zag figuren het schilderij ‘inlopen’. Een fantastisch 3D-effect.

Het schilderij ‘uitgerold’ ziet er zo uit::

En de grootte van het schilderij:

Bijna 13 meter hoog en meer dan 109 meter lang.

Het verhaal:

Het museum bezochten we ook nog na onze ervaring in het Cyclorama.

Op de terugweg naar huis stopten we bij Ryan’s voor supper en Wal*Mart voor enkele huishoudelijke aankopen.

Dinsdag 12 augustus

In de namiddag heb ik de zwembadjes gerepareerd. ’s Avonds bleek echter dat het kleine zwembadje nog steeds lek was. Dat moeten we morgen dan maar nakijken.

Verder wat genoten van het goede weer, in en om de zwembadjes.

En voor de rest wat aan de website gepruld en tv gekeken.

Woensdag 13 augustus

Eindelijk gevonden. Jaren naar gezocht: de tunnel van Tunnel Hill, waar een hevige slag geleverd werd in de burgeroorlog.

Daarna nog langsgereden bij het slagveld zelf.

’s Avonds de zwembadjes laten leeglopen om ze opnieuw te kunnen repareren morgen.

Donderdag 14 augustus

Vandaag is het de laatste vakantiedag in Amerika voor mij. Dus tijd om mijn koffers te pakken. Verder ook nog een ‘laatste’ hand gelegd aan het reisverslag; echte afwerking gebeurt zaterdag in België.

Het BlastWorm-virus heeft ook de pc van Claudio (de laptop) aangetast. Daar ben ik vandaag ook nog mee bezig geweest om dat probleem op te lossen.

Vrijdag 15 augustus

Om half 4 vertrekt mijn vlucht. Voormiddag dus de laatste dingen gepakt, en dan naar de luchthaven gereden. Of ik de vlucht gehaald heb, dat zal je lezen in het verslag van morgen … Hoe de vlucht geweest is zal ik bijwerken als ik in België ben.

Zaterdag 16 augustus

Ik ben er geraakt. Ik had wel bijna de overstap gemist in Newark, maar dat is nipt gelukt. Alleen mijn bagage was er niet bij. De vertraging van een uur bij het vertrek in Atlanta, de bagage die er niet was waren gevolgen van de blackout (stroompanne) in New York en omstreken. Ik ben vanavond nog terug naar Zaventem moeten rijden om de koffers op te halen. Gelukkig is alles heel aangekomen.