REISVERSLAG 2014

USA2014-01 USA2014-02 USA2014-03 USA2014-04 USA2014-05 USA2014-06 USA2014-07 USA2014-01 USA 2015 - 1 USA2014-06

Week 5: van 12 augustus tot en met 19 augustus

Dinsdag 12 augustus

Voor mij was dit weer een rustdag.

Claudio was werken.

Anne-Mie moest zorgen dat er een snack was voor als Emilie terug thuis was van school. Iets daarna moet Elena gehaald worden. Dan moet Emilie naar tae kwan do gebracht worden.

Tussendoor moet Elena eten, want als tae kwan do gedaan is, moet Elena op ballet zijn, en dan kan Anne-Mie Emilie afhalen.

En om 9 u moet dan weer Elena gehaald worden.

Anne-Mie moet hier nog een schemaatje over uitwerken.

Ik ben begonnen met het pakken van mijn eerste koffer. De dagen van mijn verblijf hier beginnen snel af te tellen …

Woensdag 13 augustus

Op tijd op vandaag.

Als de kinderen naar school waren, gingen Anne-Mie en ik naar Chattanooga.

Eerst tanken en sigaretten halen.

Eerste winkel op ons lijstje was Toy’s R us. Daar moest een bestelling voor Jetty gehaald worden.

Dan gingen we naar TJ Maxx. Nog wat spullen gevonden die ik kan gebruiken.

Even iets drinken. Daarvoor gingen we naar Fox and Hound, Pub & Grille.

Leuke zaak. Tof ingericht. Ik telde 32 tv-schermen verspreid in de zaak.

We dronken er iets en besloten er ook nog lunch te nemen.

Zeker de manier waarop ze in de pub de pooltafels ‘klaarzetten’ vond ik leuk.

We moesten op tijd terug zijn, voor als de kinderen terugkomen van school.

We konden nog even langs Bargain Hunt gaan in Chattanooga, op de terugweg.

We waren net na Emilie thuis.

Dan nog even met het zwembad bezig geweest en weer een dag voorbij in Dalton.

Donderdag 14 augustus

Omdat Claudio, de kinderen en ik dit weekend erg bezet gaan zijn (coin-show op vrijdag, uitstap naar Columbus zaterdag en zondag), heb ik vandaag maar gepakt. De kleine koffer weegt (op de personenweegschaal) 47,5 pond en met de bagageweegschaal) 22,5 kg. Maximum toegelaten is 50 pond of 23 kg. Normaal zit ik hier dus goed mee.

De andere koffer is half gepakt. Daar moeten maandag nog wat kleren bij en dan ben ik klaar om naar huis te komen.

Voor de rest heb ik vandaag niet veel gedaan. Pakken, even spelletje spelen op ipad, terug pakken, …

Normaal maakt Claudio regelmatig een wandeling van 2 mijl met Allen. Vandaag ging dat niet door. Als alternatief hebben Anne-Mie en Claudio 70 rondjes gewandeld in het zwembad. Grappig zicht!

Vrijdag 15 augustus

In de late voormiddag en het eerste stuk van de namiddag met Anne-Mie meegegaan naar enkele ‘antiekzaken’ in Dalton. Dan even naar Kroger voor enkele boodschappen, voor de trip naar Columbus morgen.

In de late namiddag met Claudio naar de coinshow in het convention center geweest. Daar wordt gehandeld in oude munten, bankbiljetten, zilver, … Je kan die dingen dus verkopen of aankopen. Voor sommige items wordt wel heel veel geld gevraagd.

Dan werd gepakt voor de trip: kleren, luchtmatrassen, slaapzakken, kussens, …

Zaterdag 16 augustus

We vertrokken al voor 8 uur naar de kerk, St. Mark’s Episcopal Church. Daar ontmoetten we andere families die mee gingen met de uitstap van de jeugdwerking van de kerk.

De trip duurde ruim 3 uur. De kinderen in de auto sliepen.

En dan kwamen we aan bij de kerk van bestemming: Trinity Episcopal Church.

Reverend Hull (Nick) gaf ons een rondleiding.

De ‘kerk’ hier is niet zoals bij ons. Deze ‘kerk’ heeft naast het ‘godshuis’ en een ‘kapel’ ook ‘klaslokalen’ voor zondag-bijbelschool, vergaderlokalen, zalen waar men kan overnachten, een grote refter waar ‘armen’ en daklozen eten kunnen komen halen op zondag, …

Nadat ze onze spullen op onze kamer gelegd hadden, werd een groepsfoto gemaakt en ging iedereen, behalve ik, raften op de Chattahoochie. Na het raften nog maar eens een groepsfoto.

Eens het raften voorbij, maakten we nog een wandeling doorheen Columbus downtown en gingen we eten bij het barbecuepleintje bij Nick zijn appartement.

We maakten hotdogs en hamburgers. Er waren frisdranken voorzien. Nadien werd er nog football gespeeld.

Op weg naar de kerk nog een ijsje halen en dan klaarmaken om te gaan slapen: slaapplaatsen inrichten, nog wat spelletjes spelen, … En dan slapen. Morgen wordt  het weer een lange dag.

Zondag 17 augustus

Als ‘kerkactiviteit’ en als ‘vergoeding’ voor de overnachting, gingen we helpen met het eten geven aan de armen en daklozen. Om 7u30 mochten deze allemaal de refter binnen. Ze kregen er ontbijt. Onze kerkgroep moest rondgaan aan de tafels en koffie of water bijschenken, lege borden ophalen, … en de afwas doen.

Nadien babbelden we nog even met Nick.

Na onze taak gingen we nog naar de mis. Drie priesters deden deze, ze werden ondersteund door een heel goed kerkkoor, Nick bracht een controversiële preek, … Het grote deel van deze kerkdienst is vergelijkbaar met een Rooms-Katholieke dienst, er zijn wel wat aanpassingen: bv ter communie gaan, dan kan je ook uit de beker drinken of je hostie er in soppen, er mag gelachen worden, voor sommige stukken moet je knielen op een bankje voor je, …

En dan begon de lange terugweg naar Dalton.

Thuis aangekomen waren we allemaal erg moe. We moesten de geplande afspraak met Marie-Anne afzeggen. Ook afscheid nemen van Kristina en John zat er niet meer in.

Maandag 18 augustus

Voormiddag de rest inpakken. Dan ontmoetten we Kristina nog even op haar break om afscheid te nemen. Hiervoor hadden we afgesproken bij John’s BBQ.

Anne-Mie bracht me naar Chattanooga. Daar aangekomen was gebeurd waar ik voor vreesde: flight to Atlanta delayed!

Eerst nieuwe boarding time 4.21 in plaats van 3.35, dan 4.10, dan 4.31 en plots 4.41. Mijn vlucht vanuit Atlanta vertrekt om 5.46. Ik hoop dat ik het haal. De koffers ben ik redelijk zeker van dat die er niet zullen zijn!

Uiteindelijk vertrokken om 10 voor 5. Aangekomen in Atlanta om 20 na 5. Ik kon het vliegtuig verlaten tegen half 6. Lopen om van D-gates naar E-gates te geraken. Net voor het sluiten van de deuren op de volgende vlucht geraakt! En dan … werd deze vlucht bijna 3 kwartier vertraagd.

De vlucht had een beetje turbulentie. Ik keek ‘Divergent’ en Tim Burton’s ‘Frankenweenie’. En dan wat geslapen.

Dinsdag 19 augustus

Met een half uur vertraging aangekomen in Zaventem. Toch maar kijken of de koffers er bij waren. En ja hoor, plots zie ik mijn koffers de band aflopen.

Koffers gepakt en naar de aankomsthal. Daar stond Jetty. Ze riep me. Zij waren ook met wat vertraging aangekomen door file. Pa was nog even naar het toilet.

Dan de auto in en richting Raadshof.