Mijn 20ste bezoek aan de Verenigde Staten van Amerika

Van woensdag 3 juli 2013 tot 11 augustus 2013

USA2013-01 USA2013-02 USA2013-03 USA2013-04 USA2013-05 USA2013-01 USA2013-02 usa2012-05

Woensdag 3 juli

Afgesproken met pa en Mathy om 6u30. Zij brengen me naar de luchthaven en gaan dan door naar Ninove, een kameraad van pa bezoeken.

Ze waren een beetje te laat., maar Mathy was al gehaald. Ik moest zelf rijden (ik zou toch maar klagen over pa zijn rijgedrag). Alles ging vlot tot even voorbij Aarschot: file ... Langzaam aan en regelmatig stilstaan. En de thermometer van de koelvloeistof begon op te lopen. We moesten stoppen aan het tankstation voor Leuven. Controleren wat er aan de hand was. (Pa had vorige week zijn radiator van de wagen moeten laten vervangen door een lek. Hij had nadien eigenlijk niet meer gereden . ) Even laten afkoelen en dan verder, de file in. Verwarming volle bak (in de hoop de koelvloeistof laten af te koelen. Dat lukte. Eenmaal Leuven voorbij was het weer aanschuiven richting Brussel. We kwamen in Zaventem aan om kwart na 9. Check-in was gepland vanaf 9 uur. Mooi op tijd dus.

Ruim  op tijd ... De vlucht was verlaat van 11u05 naar 14u15. Ik werd voor de aansluitende vlucht overgeboekt naar een vlucht om 11u (‘s avonds) om aan te komen in Chattanooga tegen half 12. Dat betekent dat ik zowaar bijna 24 uur onderweg ben!

Als compensatie gaf Delta wel een kortingsbon van $100,00 op mijn volgende vlucht (te gebruiken binnen het jaar; dus volgend jaar kom ik over op 2 juli!) en een eetbon van 13,50 euro om op de luchthaven te gebruiken.

In de luchthaven maar wat vliegtuigjes gekeken met pa en Mathy. Daar de bon gebruikt in het restaurant. Hen terug afgezet aan de auto en de beveiligde zone van de luchthaven in.

Dan maar op mijn gemak naar de gate. Opgestapt en gevlogen naar Atlanta. Intussen had Jetty al de Leyssens’ verwittigd over mijn vertraging. Claudio en Anne-Mie gebeld vanuit Atlanta. Anne-Mie vertelde me dat er wel nog vluchten waren. Dus ik navragen. Ik werd standby gezet op de vlucht van 7u06pm (die vertraagd was op dat moment tot 8u05pm). Uiteindelijk, als standby-passenger, op die vlucht geraakt, die dan vertrok om 9u15pm. Claudio wachtte me op in Chattanooga. Ook deze vlucht verliep vlot. Enige nadeel van de ‘vroegere’ vlucht te nemen: mijn koffers waren er niet bij; die zouden in Chattanooga aan gaan komen rond 11u49pm. Daar wilde ik niet op wachten. Dat regelen we morgen wel ...

In Dalton aangekomen waren de meiden nog allemaal op. Even gedag zeggen. Wat bijpraten. En dan maar het bed in.

Donderdag 4 juli

Vannacht terug wakker tegen 5u am. Kon niet meer slapen. Moest dat toch doen. Terug in slaap gesukkeld tegen 6u en dan wakker geworden van het geloop ‘boven’. Intussen was het even voor 12u. Vlug op. Sigaretje en enkele boterhammen als ontbijt.

Regendag in Georgia. Niet koud, maar wel nat. Met Claudio in de kelder een klusje gedaan (repareren kortsluiting een een stroombox). Babbelen met elkaar. Anne-Mie ging slapen (ze moest vanavond werken). In de vernieuwde porch gezeten met de kinderen. Elena las vooral, Emilie speelde webkinz, ik speelde mijn spelletjes op de Ipad (tot de batterij het liet afweten), Claudio zat erbij en we babbelden wat ...

We zouden langsgaan bij Kristina en John, maar dezen belden iets later af. Dan nam Anne-Mie maar de bestelling op die ze bij Five Guys (via internet indiende en een kwartier later) afhaalde. Mijn eerste burgers in de US dit jaar.

Anne-Mie vertrok vroeger naar het werk, want zij ging langsgaan bij de luchthaven in Chattanooga, om  mijn koffers op te halen. Telefonisch liet ze al weten dat het gelukt was (alhoewel ze daar even moeilijk over deden, omdat het even na 6pm was en het kantoor sloot om 6u.).

Voor de rest niet veel meer gedaan: wat tv gekeken, bijgebabbeld met Claudio, film gekeken op  Netflix, ... Het was weer voorbij middernacht toen ik ging slapen.

Vrijdag 5 juli

Laat gaan slapen en toch vroeg wakker. Gespeeld op de Ipad, ontbijt gehad, website bijgewerkt, koffers uit de auto gehaald en (de kleine) uitgepakt. De grote koffer bleef voorlopig boven staan, voor als Anne-Mie wakker zou zijn:

Zoals elk jaar bracht ik geschenkjes mee voor de familie Leyssens-Boel. We gingen gezellig samen zitten in de vernieuwde porch en de kinderen mochten de koffer leegmaken en de cadeautjes aan de rechtmatige bestemmeling geven.

Deze geschenkjes zijn de cadeautjes voor Kerstmis en verjaardagen samen. Ook de ouders en schoonouders hadden zaken meegegeven om te overhandigen.

Ik denk wel dat de familie blij was met de geschenkjes. Ik denk zelfs dat Emilie het blijste was met het ‘roze’ kiplingaapje.

De meisjes hebben (zonder ruzie) de felgekleurde sokken van Zeveneken onderling verdeeld. Claudio kan nog wat puzzelen om de Belgische rugzak (met alle toebehoren) terug in orde te maken,

Anne-Mie heeft weer wat boeken om door te wroeten, ...

Na de geschenkjes maakten we ons klaar om naar ‘Ollie’s’ te gaan. Dit is een winkel à la Big Lots, met extra aanvulling van faillissementen, overstocks, ... Daarna verder naar de gereedschapswinkel voor Claudio. Nog even gestopt bij een winkel met hele leuke zaken, vooral voor woning-in- en uitrichting.

Op onze weg van Chattanooga naar Dalton werd beslist wat we zouden gaan eten: Iron Gate. Daar troffen we (hoe kan het ook anders) Kristina, John en Jack aan. Een blij weerzien. Korte babbel. Morgen hebben we afgesproken voor een verjaardagsfeestje van Libby.

We gingen naar Kristina, John en Jack. Ik kreeg er een hele toer door het huis dat ze in september gekocht hadden: mooi huis, vele slaapkamers, mooie ligging, mooi zwembad, ... We praatten wat en dronken iets. Intussen werd het tijd om door te gaan naar het verjaardagsfeestje van Olivia (nichtje van Kristina) (ze noemen haar ook wel Libby).

Daar was er een cookout met drank en hapjes. David was er met de vrouw en zoon, John (de broer van Kristina en papa van Livia), Senna en Jim, ... Het was een gezellige bedoening, ondanks het regenweer (4de dag op rij). Het vuurwerk dat gepland was werd gecancelled.

Toen er meerdere gsm’s afgingen om een ‘floodwarning’ door te geven,  besloten de meeste genodigden om naar huis te gaan, om het slechte weer (dat op komst was) te vermijden. Ook wij gingen maar naar huis. Het was toen bijna 8 uur.

In Dalton was het ook nog altijd aan het regenen. Binnen dan maar wat tv gekeken, gespeeld op de Ipad, ... en dan maar slapen. Het was weer bijna middernacht geworden.

Zondag 7 juli

Claudio kwam me wekken rond 10 u. Anne-Mie was ontbijt aan het klaarmaken. Ze wilde dat ik er was om het nog warm op te eten. De planning van de dag overlopen: als iedereen klaar is met wassen en aankleden gaan we naar de Antique Mall (bij Chattanooga) en nadien naar Costco (Makro-achtige winkel).

Het weer zag er belovend uit, maar al snel bleek dat we weer een regendag kregen. We spendeerden enkele uren in de antique-mall(s). Claudio vond iets voor zijn verzameling. Ik vond iets voor mezelf en voor Jetty (en het is niet oranje), ... De zoektocht naar een secretaire voor op de porch heeft weer enkele mogelijkheden gegeven, maar een beslissing is er nog niet gevallen.

Om 5 pm nog gauw naar Costco voor enkele aankopen. Daar namen we ook een snack, want we begonnen wel wat honger te krijgen. Tegen 6 u gingen we naar huis (in de regen). Onderweg nog even langs Wallmart voor een item dat niet beschikbaar was in Costco; daar ging ik snel alleen binnen, terwijl de rest in de auto wachtte. Ik haalde wat we moesten hebben, deed de self-check-out en dan terug naar de auto.

Thuis begon Anne-Mie aan het avondmaal (macaroni met ham en kaas). Intussen telde ik de rekeningen al uit, want die ging ik later inbrengen in onze kosten-verdeel-tabel.

Na het avondeten werd nog even gewerkt aan de laptop en intussen was het voorbij 9 u: tijd voor wat tv. Morgen moet Claudio werken en gaat Elena op balletkamp (waar ze voormiddag leiding moet geven). De kinderen moesten dus op tijd het bed in, en wij gingen tegen middernacht naar de slaapkamers.

Maandag 8 juli

Om 9 opgestaan. Claudio was naar het werk met de grote auto, want er waren problemen met zijn wagen. Zijn wagen werd naar de garage gebracht en even na de middag kwam een telefoontje dat de auto gemaakt was. Anne-Mie ging met een kennis de auto halen in de namiddag.

Intussen werkten Anne-Mie en ik op de laptops: planning opmaken, reisgegevens voor Beverlo opzoeken, ... Ook John kwam langs om gitaarles te geven aan Emilie.

De zon kwam er al door vanaf de middag. Het ging al snel naar de 30° C. Dit was een verbetering want de vorige dagen werd het maar vooraan in de 20 en regende het (de hele dagen). Ik ging wel enkele keren buiten, maar het weer was toch nog niet zoals ik het gewoon ben hier; zwemmen is misschien iets voor morgen.

Claudio kwam terug van het werk en we gebruikten het avondmaal. Dan gingen Anne-Mie en ik nog even naar Lowe’s voor een lampje en naar Kroger voor wat melk. Natuurlijk kwamen we terug met weer een wagen vol inkopen ... Nu kunnen we er de volgende dagen zeker tegen.

Tot slot nog wat tv en dan maar het bed in.

Dinsdag 9 juli

Anne-Mie bracht Elena naar het balletkamp. Intussen stond ik op en was er ons uitgebreid ontbijt. Na het ontbijt gingen we buiten wat werk doen - het is inmiddels goed weer geworden.

Claudio en ik deden ons best om het vijvertje te kuisen (vissenpoep en algen verwijderen); Anne-Mie ging de oprit te lijf met anti-onkruidmiddel en snoeischaar. Tussendoor bracht Emilie ons iets te drinken; voor mij was dat Bud Light with Lime.

Dan moest Claudio vertrekken om te gaan werken.

Telkens ik buiten kwam voelde ik aan mijn nek en schouders dat ik vandaag heel wat vitamine D heb opgedaan; ik ben dus goed verbrand door de zon ...

We kregen honger. Tijd om te gaan eten. Het werd Las Palmas, een Mexicaans restaurant tussen TJMax’s en Big Lots.

De restjes namen we mee voor Claudio.

Voor de rest niet veel meer gedaan: tv, ipad, ...

Woensdag 10 juli

Douche, ontbijt, even buiten: warm! Tegen de middag gingen Anne-Mie en ik verder met het project ‘bakstenen verwijderen en terras plaatsen’. Tussendoor werden we afgekoeld door een onweersbui, maar ook het zwembad deed deugd.

Dan haalden we Elena op aan het balletkamp. We brachten ook een vriendinnetje mee, dat we bij haar thuis afzetten.

Anne-Mie zorgde voor het avondmaal. Ik prulde wat met de ipad, laptop, ...

Intussen kwam Claudio thuis en we namen avondmaal.

Na het avondmaal moest ik nog snel even kennis maken met de ‘nieuwe’ buren: Alan (een politieagent hier in Dalton) en zijn vrouw en de kinderen.

De dag werd afgesloten aan de tv.

Na Iron Gate hebben we thuis nog even verdergewerkt aan het aftekenen (op hout) van enkele onderdelen voor een klein project (stoelen). Voor de rest moesten een noodzakelijke lamp vervangen worden. Nadien werd tv gekeken en gingen we slapen, weer iets na middernacht.

Zaterdag 6 juli

Iets langer geslapen vandaag. Claudio was al op toen ik boven kwam (rond 9 uur). Anne-Mie en de kinderen sliepen nog. Buiten zat er een eekhoorn zijn nootjes op te eten.

Na de brunch gingen Emilie, Anne-Mie en ik winkelen in de Aldi. We brachten heel wat spullen mee. Thuis alles uitgeladen en gesorteerd. Intussen was het bijna 2 uur geworden.

Ik koelde even af in het zwembad (en probeerde zoveel mogelijk blaadjes te verwijderen). Emilie kwam me even gezelschap houden. Ineens was Anne-Mie er en zij begon aan de gewijzigde plannen van de klus van deze vakantie.

Ik ging haar helpen en Emilie bevoorraadde ons met vocht.

Het werd tijd om Elena te halen aan het balletkamp.

Even douchen en hen oppikken.

We moesten ook enkel vriendinnetjes meenemen. We gingen langs de Sweet Spot. En nadien brachten we de rest naar huis.

Even langs TJ Max’s. Natuurlijk weer heel wat gekocht (maar wel wat gepland was om te kopen dit jaar). Even verder naar Big Lots. Nog een paar spullen gevonden.