Het vervolg op de Amerika-reizen

(In 2012 weer eens met Jetty)

USA2012-01 usa2012-02 usa2012-03 usa2012-04 usa2012-05

Maandag 16 juli

Ik bleef liggen en sliep uit. Jetty ging de wandeltoer doen, die we gisteren hadden geboekt, maar niet hadden gedaan.

Op deze toer heeft Jetty weer van alles bijgeleerd over de filmindustrie.

Na een burger (ik) en een salade (Jetty) maakten we ons klaar om naar de luchthaven te vertrekken.

USA2012-01 usa2012-04 usa2012-02

Dan de metro in. We moesten 2 keer overstappen en naderden zo onze bestemming. Het laatste stuk namen we een luchthavenshuttle. We waren mooi op tijd in de luchthaven. Inchecken was geen probleem; we hadden zelfs nog tijd om iets te gaan drinken.

Mooi op tijd gingen we naar de gate. Daar kregen we slecht nieuws te horen: vertraging! Dat brengt de balans voor deze totaalreis naar Amerika: 4 op 5 vluchten hadden vertraging. Nog 4 vluchten te gaan eer we terug in België zijn. Ik ben  benieuwd wat dat gaat geven.

Eens aangekomen in San Francisco namen we een shuttle naar ons hotel. Het was rond half 10 dat we daar aankwamen. Nog even drank en eten gehaald in de liquorstore op de hoek van de straat, tv gekeken en slapen!

Dinsdag 17 juli

Om 6u15 kwamen ze ons ophalen om de toer naar Yosemite te doen. We waren bijna 5 uur onderweg naar het park, met enkele pitstops inbegrepen. In het park werden we van punt naar punt gereden. Het eerste punt was een ‘optionele’ wandeling van 3 km: 1,5 km afdalend en 1,5 kilometer stijgend (een niveauverschil van 125 meter). Dat alleen maar om de sequoia’s te zien.

Dan werden we naar een panoramapunt gebracht. Je had er mooi uitzicht over de vallei en de rotsen. De grote rots op de achtergrond heet ‘El Capitan’.

De laatste stop in het park was het centrale gedeelte met wandelmogelijkheden, souvenirwinkeltjes, restaurantje, ...

Ik deed nog een deel van een wandeling, die Jetty wel helemaal afwerkte. Het eindpunt van die wandeling was de waterval.

Iets na 8 waren we terug in het hotel. Onze spullen naar binnen gebracht en dan gingen we nog iets drinken in een bar in de buurt.

Woensdag 18 juli

Jetty was op tijd op en ging ontbijten. Ik ging iets later naar het ontbijt.

We wandelden naar Union Square. Daar namen we een hop-on-hop-off-bus die, net als in LA, een grote loop maakte over San Francisco. We zijn op enkele plaatsen uitgestapt en hebben er rondgewandeld:

De Japanse thee-tuin was leuk, Pier 39 en Fisherman’s Warf, het bezoek aan de duikboot, de walrussen,...

Bij het bezoek aan de Golden Gate Bridge had je zelfs een mooi zicht op Alcatraz.

Na deze belevenissen wandelden we van Union Square terug naar Cornell, Hotel de France. We fristen ons terug op en gingen naar een restaurant, dat we gereserveerd hadden. Onderweg nog even info opgevraagd over het bus- en tramsysteem.

Donderdag 19 juli

In mijn ogen zijn we vroeg opgestaan, want de pickup was (al) om 8u15. De pickup-bussen kwamen samen aan bij het bureau van  Sightseeingtours. Daar werden onze vouchers ingewisseld tegen inkomticketten en boardingpassen.

We werden naar de ‘juiste’ bus verwezen en vertrokken naar Muir Woods. Een tochtje van een half uur. In Muir Woods wandelden we een uurtje rond en gingen dan verder.

Na ons bezoek aan Muir Woods (volgens ons heel wat beter dan Yosemite Park) deden we een stadsbezoek in Sausalito, het stadje aan de andere kant van de Golden Gate Bridge.

Dan bracht de chauffeur ons verder naar Pier 33 - de pier van waar de ferry’s voor Alcatraz varen.

We waren nog iets te vroeg en gingen even iets drinken in een bar iets verderop. Daar namen we de ferry richting Alcatraz.

Het bezoek aan Alcatraz is echt de moeite waard. We kregen er info over gevangenen, het gevangenissysteem van toen, ...

De ‘audio-tour’ (koptelefoon) leidde ons doorheen de gevangenis. Nadien keken we nog naar een film over Alcatraz.

Dus wandelden we richting hotel. Jetty kwam gelukkig op met het idee dat we een restaurant.com-coupon hadden van een restaurant in de buurt. Dus daar gingen we naar toe om te eten.

Het was intussen half 8 geworden. We besloten terug te wandelen via China Town.

Eenmaal terug op Bush Street werd de dag afgesloten.

Vrijdag 20 juli

Jetty ging in de voormiddag op bezoek bij ‘collega’s’ in een laboratorium iets verder. Zij gebruikt als eerste onze passen voor het openbaar vervoer. Rond de middag was ze terug en toen gingen we eerst even een snack eten. Verder met het openbaar vervoer naar het Presidio, daar is oa het Walt Disney Family Museum. Dit museum geeft een overzicht van het leven van Walt Disney, met zijn ups en downs, zijn passie voor animatie, zijn verwezenlijkingen, ... Wel veel tekst op de muren om te lezen, maar het werd leuk afgewisseld met fragmenten van animatiefilms van Disney, camera’s, collectibles van o.a. Mickey Mouse, Donald Duck, Goofy, ... Dit museum was nog maar geopend sinds 2009. Heel modern dus.

Om de dag af te sluiten zochten we naar het Irish House, waarvan we dachten dat David Daly er zou werken. David is het broer van John, die pas met Kristina is getrouwd. We hadden gelijk! We hebben kennis gemaakt. Hij wist van Kristina dat we waarschijnlijk gingen langsgaan. Het was niet de bedoeling, maar David stond er op om onze rekening te betalen!

Voor we gingen slapen werd nog snel ingecheckt voor onze vluchten van de dag nadien.

Zaterdag 21 juli

Ik sliep uit (naar gewoonte). Toen Jetty terug was van het ontbijt begonnen we met inpakken. We moesten de kamer verlaten tegen 11 uur. De koffers werden in bewaring gebracht in het hotel.

De hoteluitbater had gezegd dat we zeker de ‘California Academy of Sciences’ moesten gezien hebben. Dure inkom. Het eerste stuk leek ons niet te boeien. Het aquarium was dan wel weer leuk. Een stuk hebben we niet gezien, omdat er lange wachtrijen waren voor sommige ‘attracties’.

Ik wilde eigenlijk nog het fort zien: Fort Point, onder de Golden Gate brug. Met openbaar vervoer op tocht. We hebben het gevonden, maar het was niet zo makkelijk bereikbaar als verwacht. En aangezien ik geen zin had om de berg (na het bezoek) terug op te gaan, zijn we maar niet naar het fort zelf gegaan.

Nog even een snack in de Italiaanse zaak tegenover het hotel, en dan wachten in de lobby; wachten op onze shuttle.

Die kwam op tijd. Het was druk in de luchthaven. We hadden nog wel even om iets te gaan drinken. Dan wachten in de terminal. Blijkbaar was de vlucht overboekt. ‘Grote’ stukken handbagage kon afgegeven worden om mee te gaan met de rest van de bagage. Er werd omgeroepen dat je voor $ 200 kon upgraden van economy naar first class.

Eindelijk begon men te boarden. Jetty’s ticket werd gescand. Zij ging verder het vliegtuig op. Mijn ticket werd gescand, maar dat werkte niet. Nog een poging, ook negatief. Plots zegt de bediende dat ik een ‘free upgrade to first class’ heb. Mijn nieuwe plaats is 2A en Jetty zit op 33G! Ik begreep er even niets van.

Op het vliegtuig ging ik naar de steward. Ik legde mijn/ons probleem uit!

Ik moest terug naar de balie gaan. Daar waren ze zeer verbaasd dat ik mijn ticket wilde downgraden! Uiteindelijk werd geschoven met de plaatsen en kwam ik terug naast Jetty op 33F te zitten.

Goed 5 minuten in de lucht en Jetty lag te slapen.

Zondag 22 juli

Ik wat gedronken en film gekeken (allebei betalend natuurlijk). Tijdens de final approach op Detroit werd Jetty terug wakker.

In Detroit ontbeten we in de luchthaven en haaste ik me om buiten de terminal te geraken (om een sigaretje te roken).

Ik was tijdig terug aan de gate om - met Jetty - de vlucht naar Chattanooga te nemen. Deze vertrok met vertraging!

(Tussenstand vluchten: 5 op 7 vluchten hadden vertraging!)

Claudio wachtte ons op in Chattanooga. In Dalton waren intussen de voorbereidingen voor de barbecue volop aan de gang. Even bijgepraat, een douche genomen, meegeholpen klaarmaken barbecue, ...

Maandag 23 juli

Claudio werken. Ik sliep lekker uit. De rest ging op een raft-adventure in North Carolina. De familie Boel vertrok daarna verder op doorreis door de VS.

In die tijd werkte ik wat aan de website (ik stond nogal erg ver achter).

Toen Jetty in de vroege namiddag terugkwam namen we wat te eten in het restaurant aan het hotel. We wilden met de metro naar de luchthaven gaan, maar het eerste stuk moesten we dan wandelen, een  beetje bergop nog wel. Daarom namen we voor het eerste stukje (de metro-toegang ligt op 5 blokken van het hotel) een taxi.

Dan terug het busje in en weer bijna 5 uur terugrijden.

We stopten even aan ‘Tresure Island’ om foto’s te maken van San Francisco ‘s mooie skyline.

Links staan enkele foto’s van ons hotel: de hal en de lift.

Rechts enkele foto’s van ‘de buren’. Eigenlijk grappig dat dit ‘adult theatre’ midden tussen enkele hotels ligt.

We kregen er wat tijd om rond te wandelen, iets te drinken en iets te eten.

Dit bezoek was leuk. We gingen met de bus terug naar het bureau van de maatschappij en moesten even wachten.

Dit bezoek was echt tof. We namen de ferry van 5 uur. Om 5u25 waren we op de aangegeven pick-up-place om terug naar ons hotel te geraken. De pick-up kwam echter niet opdagen.

Jammer dat we in het museum geen foto’s mochten maken.

Wist je dat Walt Disney in de oorlog ambulancier van het rode kruis was? Hij liet zijn moeder zelfs een papier tekenen waardoor hij ‘een jaar ouder was’, om mee te kunnen gaan naar de oorlog in Europa!

Na het museum namen we de bus vanuit het Presidio terug richting hotel. We gingen eten bij Sam’s Grill, ook op Bush St, net als ons hotel.

De barbecue was druk maar gezellig. Weer enkele nieuwe mensen leren kennen! Natuurlijk was er veel te veel eten en drank voorzien!

Na het raften ging Elena naar een verjaardagsfeestje en wij bestelden Domino’s pizza.