Het vervolg op de Amerika-reizen

(In 2012 weer eens met Jetty)

USA2012-01 usa2012-02 usa2012-03 usa2012-04 usa2012-05

Zondag 8 juli

USA2012-01 usa2012-03 USA2012-01

Nog een rustig dagje. Anne-Mie heeft gewerkt en moet straks weer gaan werken. Tijd om te werken aan het scrapbook en de website.

In de voormiddag ben ik met Claudio naar Lowe’s gegaan om enkele kasten te halen. In de namiddag, toen Anne-Mie op was, hebben we die kasten in elkaar gezet.

Elena moest gehaald worden (na haar sleepover). In tussentijd hebben Claudio en ik voor het avondeten gezorgd.

Maandag 9 juli

Anne-Mie moest nog even slapen, na haar nachtdienst. Jetty deed de strijk.

Na de brunch gingen we naar Calhoun, om nog eens te gaan winkelen.

Tussen het winkelen door werd afgesproken met Claudio, om samen in Calhoun iets te gaan eten bij Ruby Tuesday’s.

Na het eten gingen Anne-Mie en Jetty terug naar het winkelcentrum. Ik ging met Claudio en de kinderen terug mee naar huis.

Wij keken wat tv, speelden op de I-pad, gingen door Claudio’s muntencollectie, ...

De dames keerden pas terug rond half 10 ‘s avonds, gepakt en gezakt.

Door de koopjes die de dames en ik gedaan hebben, hebben we - via coupons en extra kortingen - vele dollars gespaard.

Dinsdag 10 juli

Rustige dag.

We moesten wachten op die man van de verzekering, om de schade vast te stellen van de storm van vorige week.

Toen hij er was, begonnen we met opruimen van de takken, ging Jetty ‘onkruid’ uittrekken, ik gebruikte de blower om de bladeren weg te blazen, ... En tussendoor koelden we af in het zwembad.

In de namiddag gingen Jetty en Anne-Mie naar stad om (nog maar eens) te winkelen. Deze keer echter niet voor kleding of zo maar als voorbereiding op de barbecue, kaartjes om te versturen, ...

Toen Claudio terug was van het werk gingen we eten ter gelegenheid van de verjaardag van de man van Rusti: Carl.

We hadden afgesproken bij Provino’s (Italiaans restaurant) in East Ridge. Iemand die jarig is eet hier gratis.

Lekker eten, aangename babbel, ...

Nadien reden we nog door naar een cremerie, in dezelfde stijl als de cremerie in Dalton.

Woensdag 11 juli

Het begon allemaal rustig. Claudio was werken, wij sliepen uit.

In de voormiddag kwam een vriendinnetje van Elena over om te spelen. De meisjes amuseerden zich op hun kamer, in het zwembad (ondanks de regen).

Anne-Mie en Jetty gingen in de namiddag nog even naar Wal*Mart, de post, Kroger, ... voor spullen die we nodig hadden.

Tegen de avond kwam Wim met Martine en de kinderen aan.

Ook Monica en Izell (en TJ) kwamen langs.

Het werd heel wat drukker. We waren met 12 om samen spaghetti te eten!

Nadat Monica en Izell naar huis waren, was het weer eens ‘Christmas in July’. Jetty en ik kregen onze kerst- en verjaardags-cadeautjes. Heel gezellig. Nog een drankje en een babbel en dan maar naar bed.

Eerst uitgeslapen. Dan om beurten douchen (er is wat meer volk in huis).

Onze koffer pakken, want straks vertrekken we richting Los Angeles. Nog een aperitiefje onder de gazebo.

Anne-Mie ging Wim inschrijven voor een ride-a-long met de politie. Nadien gingen we nog langs bij de buurman, die was jarig. We gingen er cake eten en iets drinken.

Iets voor 4 vertrokken we naar Chattanooga, om onze trip naar de westkust te beginnen.

We waren er op tijd. De koffer werd gewogen ... Juist 50 pound. Hadden wij geluk, zeg!

Nog even naar de bar om een biertje (en Jetty een Diët Coke). Dan naar de gate. Nog even moeten wachten en dan gingen we boarden.

Op tijd begonnen we te taxiën. Maar net voor vertrek kregen we ‘slecht’ nieuws. In Atlanta was het slecht weer en de vliegtuigen moesten ‘afgehouden’ worden. Wij mochten dus niet vertrekken. Drie kwartier later kregen we eindelijk een ‘go’.

We wisten dat we maar een uur ‘layover’ hadden in Atlanta. We vreesden dus voor onze aansluitende vlucht.

In Atlanta, we kwamen een half uur vroeger aan dan verwacht, liepen we naar onze volgende vlucht. We zagen onze koffer niet verschijnen, maar we moesten aan boord.

Hier ongeveer hetzelfde scenario: met iets vertraging het vliegtuig op - de stewardessen stelden ons gerust dat de koffers meestal sneller dan de passagiers op het vliegtuig zitten - en klaar om te vertrekken.

We beginnen te taxiën. Langzaam naar de startbaan. En dan weer ‘slecht’ nieuws. Slecht weer komt er aan en alle vluchten worden uitgesteld.

De shuttle kostte $35 voor ons twee.

Dan nog even uitgepakt. Ik wilde nog iets gaan drinken, maar de bar was dicht. Gelukkig was er een tankstation kortbij. Daar maar wat wijn en pizza gehaald. Hadden we toch nog een avondmaal gehad.

Raar maar waar, ik was al vroeg wakker (eigenlijk heb ik bijna niet geslapen).

Toen ik Jetty (per ongeluk) wakker kreeg, hebben we de planning van de dag bekeken.

We gingen ontbijten, gingen info zoeken over de tourbussen die lussen maken en elkaar aanvullen, ...

We kochten een kaartje voor 48 uur ‘onlimited’ gebruik van de toerbussen.

Hadden wij even verkeerd gekeken ... De bus die we moesten hebben reed maar om het anderhalf uur, terwijl wij (= ik) dacht/begrepen had dat ze om de 30 minuten reden. Gevolg ... Iets teveel geld uitgegeven voor een toer van 48 uur, terwijl we maar 24 uur gebruiken.

In ieder geval, we (= Jetty) hebben van de toer uitermate voldoende gebruik gemaakt om foto’s te maken.

We bezochten interessante sites zoals Hotel Marmont, Beverly Hills, Santa Monica pier, ...

We gebruikten de ‘hop on - hop off’ bus’ om terug in Hollywood te geraken. Van daaruit gingen we naar het restaurant, waarvan we via restaurant.com een coupon hadden.

We werden er goed ontvangen. Het eten was (Marc: ‘redelijk’) (Jetty: ‘goed’), maar we hadden ook allebei iets anders.

We moesten $35 spenderen om onze coupon van $25 te kunnen gebruiken. Ik moest dus minstens 3 biertjes drinken.

(Normaal kost hier een biertje rond de $5. Hier was het $3 (voor import Stella Artois). Het eten was ook goedkoper dan verwacht:: zelf samengestelde pizza voor $11. De ‘zalm-hamburger’ van Jetty voor $13 en een cola light van $2.

We vragen de rekening. Geeft ze ons toch niet korting ... Kunnen we onze coupon niet gebruiken!!!!

We lieten haar de korting wegdoen op de rekening.

We hebben nu, met tip, $16 betaald voor drank en eten voor 2 personen!

Er moest nog een liquor-store gevonden worden. De eerste, daar kregen we niets - license revoked - uiteindelijk vonden we er eentje iets verder.

We wandelden terug richting hotel. Het was nog een verre afstand. We zochten een taxi.

Met hulp van enkele ‘locals’ hadden we er eentje.

Eindelijk een rustig nachtje met een borrel.

Zaterdag 14 juli

Op aanraden van de cabdriver van gisteren, namen we de metro naar Universal Studios; dit was een pak goedkoper dan een taxi! We kwamen iets te laat aan in de studio’s, maar onze VIP-passen zorgden ervoor dat we goed verzorgd werden, en bij onze groep terecht kwamen. Onze tour, die 8 uur ging duren begon eigenlijk om 10 uur. De toer bestond in een deel ‘backstage’, een deel attracties van vroegere filmsets en een deel pretpark.

Vele attracties zijn ‘gemaakt’ van de vroegere filmset!

In het eerste deel bezochten we een filmset, kostuums- en materialenopslag, ... We reden door filmsets die een volledig dorp vormden: van modern tot western, van Europees tot Afghaans, ... Er waren ook leuke attracties tussendoor.

We werden goed verzorgd: we kregen drank tijdens de toer, kans tot het maken van foto’s, ...

Foto’s en filmpjes zeggen meer dan woorden. Jammer genoeg ging de batterij van mijn camera leeg, waardoor ik niet meer kon filmen. Ik moet hier dus beperken tot enkele van de meerdere attracties!

Het was een heel interessante ervaring: de combinatie van een blik achter de schermen en attracties. Met de VIP-toer, die wij deden, bezochten we veel meer dingen dan de andere gasten die een studiotoer deden.

Vrijdag 13 juli 2012

Na de studiotoer gingen we eten in een restaurant in het ‘pretpark’.

Ik had me verwacht aan een broodje of burger, maar nee: uitgebreid eten in klasse, eten klaargemaakt door een echte chef, gratis frisdranken naar keuze, voorgerechten en hoofdgerechten en nagerechten à volenté, en in een ruime keuze! Ik zou niet willen weten wat dat zou kosten in een ‘gewoon’ restaurant! Dit was echt af!

In het pretpark mocht maar gerookt worden op bepaalde plaatsen. Die zocht ik dan ook op in het kwartier dat we over hadden vooraleer we het themapark gingen bezoeken.

Tijdens dit onderdeel van de toer deden we de leukste attracties van het park aan. Onze gids bracht ons (via onze VIP-passen) naar het begin van de wachtrij. (Nadat onze gids vertrok om 6 uur, konden we nog altijd met onze VIP-pas ‘voorkruipen’ naar het begin van de wachtrij - wat we ook regelmatig deden.)

In twee attracties ging ik niet mee, omwille van mijn rugkwetsuur.

We hadden al enkele 3D-ervaringen gehad in het eerste deel van de toer; in het pretpark waren er nog een heleboel andere.

3D- en 4D-ervaringen waren er met de Simpsons, King Kong, Transformers, Shrek, Terminatior 2, ...

Alle attracties werden ‘ingeleid’; de sfeer werd gecreëerd door de wachtlijnen al in te kleden:

voor Transformers, was de wachtruimte/wachtlijn in een ‘militaire’ stijl ingericht, met computerschermen, computerstemmen die opdrachten geven, alarmlichten, ...

Voor Terminator 2 was er een ‘commercial’ voor Cyberdyne Systems in de wachtruimte, die onderbroken werd door een mededeling van de rebellen; er was acteerwerk tussen de 3D-filmfragmenten, ... Geweldig gewoon!

De allertofste attractie is zeker wel Waterworld, waarvan ik een filmpje (van 11 minuten - dat is de helft van de show) hierbij op de website heb gezet.

Universal City is een winkelstraat met boutiques, uitgaansmogelijkheid, ...

Met de shuttle naar het metrostation en met de metro richting hotel.

Tijdens de laatste wandeling van de metro naar het hotel, stopten we bij Burgerking om een snack uit te halen.

We waren in het hotel, iets voor 10 uur.

Zondag 15 juli

Eerst uitgeslapen, het was gisteren een drukke dag. Dan met de metro naar Hollywood Boulevard; daar kochten we nog enkele toers. De eerste was de ‘celebrity tour’. Een heel vriendelijke man reed ons rond door Hollywood, Beverly Hills, Bel Air, en andere subdivisies van Los Angeles. Zo kwamen we voorbij het Beverly Hills (pink) Hotel (1-2). Hij toonde ons locaties van‘beroemdheden’ en ‘filmsterren’. Zo zagen we (onder andere) het huis dat verkocht moest worden omdat Nicolas Cage failliet geraakte (6), het huis waarin Michael Jackson gestorven is (6), de schoorsteen van de woning van Tom Cruise (omdat we niet korterbij mochten komen) (8), ... Deze toer duurde ruim  twee uur. Nog beroemde locaties: de ouderlijke huis van Shirley Temple en Paris Hilton, het huis van Dr. Phill (3), de huizen waar opnames werden gemaakt voor ‘The Fresh Prince of Bel Air’ (9), ‘The Bodyguard’, de straat die gebruikt werd in de intro van de ‘Beverly Hillbilly’s’, de Playboymansion van Heffner (5), de lagere school waar Michael Jackson naar toe ging, ...

Na de celebrity-tour wilden we de wandeltour gaan doen. Maar gelukkig merkte Jetty dat we dan een ander bezoek niet meer konden gaan doen. Dus de wandeltoer overgeboekt naar morgen. We wandelden over Hollywood boulevard en verder naar het Hollywood Museum, dat een overzicht geeft over de geschiedenis van de filmindustrie in Hollywood, een expositie rond Marilyn Monroe, oude camera’s en projectoren, ...

Om onze tijd verder te vullen gingen we Madame Tussaud’s binnen.

Er was een uitgebreide saladebar, met diverse ‘Europese’ kazen, vele groenten, zalm, ... Heerlijk gegrild vlees werd aan tafel gebracht ...

Onze rekening: $ 153,.. Met de coupon moesten we nog $ 103 betalen. De service en het eten was het geld wel waard.

Donderdag 12 juli

Weer eens 3 kwartier later vertrekken we eindelijk naar Los Angeles. Daar komen we met een half uur vertraging aan.

Even info vragen hoe we best naar ons hotel geraakten. Blijkbaar gewoon een shuttle nemen, buiten aan de luchthaven.

We bezochten dus nog wat attracties, maakten nog wat foto’s, ... en rond 8 uur verlieten we het park.

We wandelden nog door Universal City.

Om de dag af te sluiten gingen we uit eten in M-grill. Geen goedkoop restaurant, maar wel zeer lekker. Rare manier van werken, dat wel: ligt je kaartje ‘groen’ komen ze vlees brengen, ligt je kaartje ‘rood’ slaan ze je over.