USA-2018-B USA-2018-E USA-2018-F

Met Jetty naar de VS

USA-2018-C USA-2018-D USA-2018-A USA-2018-D USA-2018-B

Zondag 15 juli 2018

Vandaag zouden we vertrekken naar New York.

We staan op punt van vertrekken, dan krijg ik een sms dat de vlucht verlaat was omwille van het weer.

Nog even gewacht, en dan toch maar richting luchthaven. Onderweg stopten we aan enkele ‘antiek’-winkeltjes.

We zijn ruim op tijd op de luchthaven. We laten ons afzetten en we zijn al afscheid aan het nemen van Claudio en Anne-Mie, als er een volgend bericht binnenkomt: vlucht is geannuleerd en we zijn op de vlucht van morgenvroeg overgeboekt …

Niet veel aan te doen …

Dan maar iets eten bij Taco Bell en dan verder naar Rusti en Carl, dan hebben we die toch al gezien deze vakantie.

Nadien terug naar Dalton, waar we begonnen te telefoneren en regelingen te treffen ivm ons verblijf in New York: United gebeld ivm de vlucht van morgen, BookIt gebeld ivm ons verblijf, dat ze onze kamer moeten houden bij Row NYC, het hotel zelf nog gebeld, …

Alles zou in orde moeten zijn voor morgen …

Tijd voor avondeten. We gingen naar Teriyaki (Chinees) in Dalton.

Daarna nog wat tv en dan op tijd het bed in, want morgen moeten we vroeg op om naar de luchthaven te gaan.

Maandag 16 juli 2018

4u00 deze morgen liep de wekker af. Anne-Mie moet werken vandaag en zij begint al vroeg. We kunnen met haar mee. Op weg naar haar werk zet ze ons af aan de luchthaven van Chattanooga. Zij is dan wel wat vroeg op haar werk …

De vlucht zit vol, en het is druk aan security.

Het vliegtuig vertrok op tijd: 6u08 en de vlucht op zich verliep vlot.

In Newark (aan de luchthaven) namen we de shuttle naar New York City, meer bepaald Manhattan.

We werden afgezet op 41th St and 8th Av, niet zo ver van ons hotel: ROW NYC

Bij het inchecken in het hotel waren we wel verbaasd dat het hotel - bijkomend - kosten aanrekende, iets meer dan 30 dollar per nacht … Dat we een ‘kleine’ kamer hadden, dat wisten we.

Even een hapje eten en dan deden we de ‘Big Bus’, hop-on-hop-off, toertocht doorheen New York. We kregen heel wat info van onze gids, zoals bv. dat parkeren in New York helemaal niet goedkoop is en dat ze inventief zijn ivm parkeerplaatsen.

Het was warm en de zon scheen hard … Ik moest wel een petje kopen!

We deden enkele ritten en gingen nadien weer wat wandelen. Even gestopt aan Armani Exchange en dan verder naar de Rockefeller building, die we bezochten.

Schitterend uitzicht vanaf de top van de building …

Tegenover de Rockefeller-building lag een kathedraal. Daar ook maar even naar binnen.

Nog een laatste zicht op Radio City in de Rockefeller-building en dan weer wat wandelen, eten bij Sbarro, wijn kopen, en op tijd naar de kamer, want het was een lange dag.

Dinsdag 17 juli 2018

Na een ‘ontbijt’ bij Wafels & Dinges gingen we eens kijken of we een Broadway-show konden boeken. Voor mij was er geen echte show die ik wilde zien.

Verder ging het met een bezoek aan Central Park: oa Alice in Wonderland, Bow Bridge, …

Als volgend op het lijstje stond het Natural History Museum (waar Night at the Museum is opgenomen).

Op weg naar Macy’s even halt aan het gebouw van de ‘Ghostbusters’ en een hapje eten bij Subway.

Intussen begon het te regenen.

Tijdens de regen winkelden we bij Macy’s.

Daarna gingen we eten in Hard Rock Café.

Natuurlijk mocht de M&M- en de Disney-winkel niet ontbreken.

Nadien gingen we nog iets drinken in de Celtic Bar, naast het hotel.

Woensdag 18 juli 2018

Gisteren bij Macy’s een Armani-horloge gekocht. Maar gisterenavond gemerkt dat deze horloge ook in reclame was en dit hadden ze niet doorgerekend. Dus gaan klagen en alles is in orde gekomen.

Dan naar ‘Statue Cruises voor een overzet naar Liberty Island.

Na de eerste overzet bezochten we Liberty Island.

De volgende veerboot ging naar Ellis Island.

Onderweg kwamen we nog voorbij Gouvernor’s Island.

Op Ellis Island kwamen vroeger (jaren ‘40-’60) de immigranten uit Europa aan en werden ze er gescreend om ze al dan niet toe te laten in de VS.

Nadien namen we terug de ferry richting New York.

Terug in New York bezochten we Trinity Church.

Trinity Church komt voor in de film ‘National Treasure’ en heeft de enige begraafplaats in Manhattan New York.

Verder ging het naar het 9/11-Memorial en -Museum.

Door de dag waren we al iets gaan drinken bij Bill’s Bar; ‘s avonds gingen we iets eten bij Ruby Thuesday. Op weg daar naar toe kwamen we door een nieuwe winkelgalerij, waar we de subway konden nemen.

Na het eten ging Jetty nog iets kopen bij Hardrock Café, terwijl ik bij Walgreen’s tegenover wijn ging halen.

Donderdag 19 juli 2018

Het financiële district was vandaag aan de beurt. We deden Walstreet aan: de straat zelf, de Federal Hall, de Chamber of Commerce, de Stock Exchange, …

Vanaf Walstreet wandelden we naar Brooklyn Bridge.

In de buurt gingen we iets drinken in Meyer’s Hotel (met een oude bar van einde 1800’s) en gingen we langs een herdenkingsmonument voor de slachtoffers van de Titanic.

Via Grand Central Station gingen we langs de Public Library en nadien hadden we een rondleiding bij het hoofdkwartier van de Verenigde Naties.

Een hapje eten bij McDonald’s en dan naar de film.

We zagen de film in 4DXReal3D: een cinemazaal volledig uitgerust om films te bekijken met extra effecten zoals bewegende stoelen, water, wind, stoten in je rug, … Ik ken dit enkel van pretparken, hier is dit blijkbaar zelfs beschikbaar in ‘gewone’ filmzalen voor actuele films!

We hadden nog geen ansichtkaarten aangeschaft. Dat gebeurde na de film …

Vrijdag 20 juli 2018

Onze laatste dag in New York.

Na ontbijt bij Dunkin’Donuts vaarden we mee met een zeilboot.

Een korte wandeling en we zaten in China Town.

Even verder waren we in Little Italy.

Daar gingen we een ‘kerstwinkel’ binnen en gingen er tegenover ‘Italiaanse’ pizza eten.

Met de subway naar Christopher Street en Gay Street (een stukje ‘roze’ district van New York.

Aan de Stonewall Inn herinnert een plaat aan een stukje geschiedenis.

Even onze dorst lessen in een van de drie Trump Towers en op die manier Donald steunen in zijn campagne …

Met de metro en ook te voet naar enkele winkels (Armani, New York Yankees, …) en dan naar het hotel: beginnen met koffers te pakken en alles klaar te maken voor de vlucht naar Dalton, GA.

Na een avondmaal nog even een ‘nachtbezoek’ aan het Empire State Building.

Terug naar het hotel was de metro zo goed als leeg.

Tijdens het korte stappen van het metrostation naar het hotel kwamen we nog voorbij Madame Tussaud’s

Zaterdag 21 juli 2018

Om 4 uur al op. Uitchecken in het hotel, en dan weigeren ze een deel van de ‘hotelfee’s’ terug te betalen voor de nacht dat we er niet waren. Dat wordt weer een klacht.

Om 5 uur stonden we aan de Newark Airport Express te wachten en rond half zes waren we op de luchthaven. Bijna 3 uur te vroeg.

Het vliegtuig was er wel al: een EMB 145, die een snelheid van 500 mph kan halen en 50 passagiers kan meenemen.

De vlucht verliep met veel turbulentie, en bij aankomst in Chattanooga, moesten we nog wat rondjes vliegen (ongeveer een half uur) omwille van VIP-bezoek (de vice-president van de VS was net geland in Chattanooga voor een kort bezoek).

Korte nabeschouwing betreffende New York. In feite bezochten we enkel Manhattan, een ‘deelgemeente’ van New York City.

Manhattan heeft land-oppervlakte van 59 km². Fusie Maaseik heeft een land-oppervlakte van 75 km². In fusie Maaseik wonen 14 000 mensen, in Manhattan 1 665 000 mensen. En dan is er nog niet eens gesproken over al de toeristen, forenzen (arbeiders en bedienden uit buurgemeenten), …

Claudio en Anne-Mie kwamen ons halen. We dronken iets op de luchthaven en gingen dan Elena oppikken op een feestje in Chattanooga.

Verder gingen we naar Kristina en John. Maria was er ook en verder nog een buurman.

Samen gingen we iets eten bij Chattanooga Brewing Co.

Om de dag af te sluiten gingen we allen nog iets drinken in Clyde’s Bar on Main in Chattanooga.

Terug in Dalton konden we nog beginnen met het uitpakken van de bagage van onze trip naar New York.